Diskussionsforum der stw-boerse: Auslandswerte: Ford (F): Archivierte Beiträge bis 28. Juli 2006
j_r_ewing - Mittwoch, 24. Juli 2002 - 04:28
Wißt Ihr noch, wie gelästert wurde: "WENN Ford irgendwann mal wieder Gewinne macht..."
...und siehe da: Ford ist schon jetzt wieder am Break-Even-Punkt !!!

Was vielfach übersehen wird: es kommt nämlich nicht nur auf den Absatz an - gegenwärtig saniert man die Gewinnmarge !

Ich bleibe dabei: Ford ist m.E. die Aktie mit der allerbesten Kombination aus Potential und Kalkulierbarkeit (im Zeitrahmen des Automobilzyklus) ! Es gibt sicherlich Aktien mit größerem Potential, aber was ist besser kalkulierbar als der Autozyklus ?? Diese Aktie sollte nach dem Ende des allgemeinen Chaos in keinem Depot fehlen ! (vorher natürlich nicht - Qualiltät findet derzeit noch keine Würdigung.)

Für ganz konservative Gemüter ist allerdings GM vorzuziehen - die scheffeln jetzt schon Gewinne.

Gruß
JR

Chart:
http://finance.yahoo.com/q?s=F&d=my

trick17 - Samstag, 15. März 2003 - 21:06
Hallo j.R.,
Dein Posting ist schon älter.

Aber schon zum damaligen Zeitpunkt betrug
die EK-Quote nur 3%!
Ford hat in summe in 2002 rote Zahlen geschrieben.
Hinzu kommen massive Unterdeckungen im eigenen
Pensionsfonds. Aus diesem Grund haben
die Rating-Agenturen ThyssenKrupp
runtergestuft (die verstehen die deutschen
Bilanzregeln nicht so genau). Ford wird
allerdings verschont, Rating weiter BBB.
Völlig ungerechtfertigt. Das erinnert
an Worldcom und Enron, wo die
Rating-Agenturen ebenfalls sehr spät reagierten
(2 Tage vor der Pleite noch Investment-Rating).

Meiner Meinung nach steht Ford kurz
vor einem Chapter11-Verfahren.

trick17

j_r_ewing - Samstag, 22. März 2003 - 02:52
(Ui - nach all der Zeit mal wieder da, und gleich Post! :-) )

Ach, wie oft hab ich das nun schon gelesen, daß für Autofirmen Totenscheine ausgeschrieben wurden - und mit einer Ausnahme (DAF) haben sie es alle überlebt! (Bei den Begutachtern bin ich mir da weniger sicher...)

"EK-Quote nur 3%!"
Gott ja... Früher hab ich auch mal gedacht, das wär fatal. Aber seit damals diese Ami-Firma rauskam und schon bei der IPO überschuldet war und trotzdem reißenden Absatz fand (hatte nicht auch der große Buffet seine Pfoten drin?), mach ich mich dafür nicht mehr verrückt.

"Ford hat in summe in 2002 rote Zahlen geschrieben."
Und operativ (kleine) schwarze. Mit starker Tendenz nach oben.

"Hinzu kommen massive Unterdeckungen im eigenen
Pensionsfonds."
Ja, das ist jetzt so'n Modethema. Natürlich steht bevor, daß alle Arbeiter aller Firmen in diesem Quartal in Pension gehen...

"Aus diesem Grund haben
die Rating-Agenturen ThyssenKrupp
runtergestuft (die verstehen die deutschen
Bilanzregeln nicht so genau)" [ich auch nicht] "Ford wird
allerdings verschont, Rating weiter BBB."
*schulterzuck*
"Völlig ungerechtfertigt."
Ja?
(Das mit Thyssen könnte gut zum derzeitigen Germany-bashing gehören; daraus würde ich keine großen Schlüsse ziehen.)

Findet ihr hier neuerdings wieder Gefallen an Analystengeseire ? Ich nicht. Die bei den Rating-Agenturen sind darunter noch eine Negativ-Auslese: nicht nur dumm, sondern auch noch angsthasig - auf ihre Klientel zugeschnitten halt, die Anleihensparer. Wer da am meisten verreißt, gilt als fähig und scharfer Hund, der aufpaßt und unbestechlich ist. Das ist da die Art, sich bei dieser Klientel einzuschleimen. Ist ja auch risikolos: paßt voll in die Baisse-Mentalität; und wer sollte dagegenhalten? Die betroffenen Firmen? Da lacht der Leser doch bloß. - Übrigens las ich, daß die ersten Schadenersatzprozesse gegen Rating-Agenturen wegen Schädigung bei den Refinanzierungskosten durch ungerechtfertigte Abstufungen bevorstehen sollen.

Rating-Agenturen gehören definitiv NICHT zu meinen Meinungsbildnern.

Briefing hingegen schon. [Schönen Dank an Mib für's Drauf-Bringen übrigens !!]
Deren Meinung zu F hänge ich mal an.

Gruß
JR

j_r_ewing - Montag, 24. März 2003 - 16:12
[hoppla - da fehlte was:]


[br. 9.10.02:]


13:07 ET Ford (F): 7.04 (-0.71) (-9.16%) Is Ford going out of business? You might think so, especially since its stock chart looks like that of a telecom company from six months ago. The telecom's came by here on their way to a stock price of zero, so you might think, from looking at the chart, that Ford is on the same path. It is perplexing.

If you took a moment and looked only at Ford's fundamentals, without regard to the current overall economic situation, you would only say that things are improving. Earnings actually returned last quarter, after four quarters of losses and revenues rose sequentially, and year-over-year.

The only problem is that no one is looking at past performance, even if it is only three months ago. The future is painted pretty bleak for all of the auto stocks, as GM was downgraded today by Lehman Brothers, one of the few still "trusted" researched departments on Wall Street. (Lehman derives most of its investment banking revenue from issuing bonds, not equity.)

In addition, CSFB downgraded Ford yesterday, on cash flow concerns, but also because Ford bonds started trading on a dollar basis, instead of yield. Dollar quotes are usually used on bonds that are in, or approaching junk status. Does Ford deserve junk bond status? The dollar quote is around 95 to 96 (on the dollar), which is hardly junk bond pricing. The yields are 6 points over equivalent length Treasury's, which is high, but Ford's debt level is nowhere near a troubled level, in our opinion. The absolute dollar level has basically remained unchanged for nearly two years. Furthermore debt service payments are only about 5% of total revenue. Frankly, the bond price quote change can be viewed as a little puzzling.

The problem, of course, as it is with all stocks recently, is that the mood and outlook for the future is declining. Part of this can be attributed to the uncertainty of coming war, as pointed out in Tuesday's Stock Brief. Part of the decline is warranted in that the economic future is becoming bleaker - with the "hope for a rebound" premise dying on the vine, and little solid evidence to indicate an impending economic rebound. Who is going to buy a new car next year? Probably a lot fewer than last year, but auto makers have always been cyclical. Ford can ride out another year of slowing sales without much long term difficulty. Ford stock is probably not going to get a strong boost any time soon, but if you have long term faith in the overall American economy, (if you don't, then no investment is worthwhile), Ford has to be viewed as both cheap and enduring. It will just take patience (and courage to buy now). Proceed slowly.

As indicated in the prior Story Stock on Pepsi, we may now be entering an era where pessimism expresses itself excessively in terms of pricing. If that is the case, and you have cash available, we may soon find some real bargains in the stock market, including Ford. It isn't quite time to declare that we have reached the "contrarian value" phase of the market, but it sure is looking like we are getting close. - Robert V. Green


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[br 22.1.03:]

Ford (F): $10.08 -0.08 (-0.8%) Ford's earnings release serves as a good example of a larger point: things are not as bad as everyone thinks they are. The discrepancy between the data and the sentiment got very large at the end of the last year, going into the fourth quarter. This was true for views of many companies and the market and the economy, but the only data that really supported a theory that the world was falling apart was the three year sequence of down market indexes.

In fact, this gap was so large at Ford, that we wrote a story stock on October 9 that stated "Is Ford going out of business? You might think so..." looking at the chart. But in that earnings release, the actual numbers were good. We even stated "Ford has to be viewed as both cheap and enduring. It will just take patience (and courage to buy now)." Of course, if you did buy then, you have been rewarded handsomely and quickly, because the stock has risen from $7.04 to today's $10.31, a 45% return in three months.

Today's earnings release is even better in terms of absolute numbers. Revenue increased, auto losses were cut dramatically, and total cash has increased from $7.2 billion to $12.2 billion, a $5 billion increase. Finance revenue declined and lost money from prior year, but the better auto numbers are more important.

Category (in millions) [Zahlen in Klammern (kommen vor fürs Vorjahr) bedeuten Verluste!]
2002 Q4
2001 Q4
2002 Full Year
2001 Full Year

Revenue [Umsatz], Total
$41,580
$40,711
$165,586
$160,754

Revenue Auto
$34,661
$33,593
$134,425
$130,827

Revenue Finance [sie haben eine eigene Kreditbank]
$6,919
$7,118
$28,161
$29,927

Operating Earnings (EBITDA)
$23 [schwarze Zahlen!! Vor einem Jahr wurde noch vielfach bezweifelt, ob die das je schaffen würden ! (typisch für die Auto-Aktien)]
$(7,170)
$953
$(7,422)

Earnings Auto
$(571)
$(6,707)
$(1,156)
$(8,862)

Earnings Finance
$594
$(463)
$2,109
$1,440

Dividend, per share
$0.10
$0.15
$0.40
$1.05

Note: Revenue numbers do not include intersegment eliminations.

Cash [Bargeld in der Kasse, = Liquidität]
Automotive Division
Finance Division
Sum

Cash, beginning of year
$4,064
$3,133
$7,197

Cash, end of year
$5,180
$7,070
$12,250

The conference call, just ended, highlighted earnings guidance of $0.20 for Q1, versus the pre-call estimates of just $0.06, and increased capital expenditures [Investitionen] to $8 billion. All good news - and it paints a picture of a much healthier Ford on the upswing. The "negative sentiment" still circles the automotive stocks, however, as much of the media is pointing to the lower unit sales numbers for Q4 versus last year, which we feel is less important than revenues [Umsatz].

The irony of all this is that Ford stock is much cheaper now than it was at any time during 2001 and most of 2002. What interests us most is the cash position, as this speaks clearly to the possibility of an increased dividend. If you combine this with the possibility of tax-free dividends, Ford looks attractive as a possible play in 2003. The downside risk is minimal, from a business perspective, in our view. The upside is increased sales, and a higher, possibly tax-free dividend. - Robert V. Green, Briefing.com [die Leute von Briefing sind natürlich auch nicht der liebe Gott, aber mit die besten Kommentatoren der US-Szene, die ich kenne.]

[Und in der Tat: 40 cents Dividende bei einem Kaufkurs von 10$ sind 4% Rendite - und sollte man die Aktie im Zuge der Irak-Krise noch mal zu 8 $ kriegen, sind das 5% ! Und, wie gesagt, der Gewinn-Trend von Ford geht nach oben. Und wenn die Irak-Hysterie vorbei ist und die Leute wieder anfangen, nüchtern und langweilig zu rechnen... Und wenn zusätszlich die Auto-Verkäufe sich wieder ihrem zyklischen Höhepunkt nähern... Ich gebe der Aktie mindestens 100% Potential, über zwei Jahre.]

mib - Montag, 24. März 2003 - 16:27
hallo JR!

long time - no see...

wie laeuft's denn so?

cheers - Mib

j_r_ewing - Dienstag, 25. März 2003 - 03:07
Hi Mib!

Gott ja, muß. - Dont worry, be happy!
Und selber? Leiternmäßig im grünen Bereich geblieben? ;-)

Gruß
JR

mib - Dienstag, 25. März 2003 - 10:53
leiternmaessig im gruenen Bereich?

sagen wir mal so... die Luft ist duenner geworden...
*lacht... was ja nicht das schlechteste ist... aber mit der freien Zeit hapert es gewaltig.

Hast du dir mal Atmel genauer angeschaut? Wenn(!) die die "Chip-Pest" ueberleben, dann sollten die auf 5-Jahressicht eigentlich eine gute Rendite abwerfen. Ansonsten gibt esmittlerweile "value", das ist schon fast unglaublich (z.B. MAXF, PXG).

Gruss - Mib

startup - Dienstag, 25. März 2003 - 14:37
Hier etwas aus dem aktuellen spiegel über ford

DER SPIEGEL 13/2003 - 24. März 2003
URL: http://www.spiegel.de/spiegel/0,1518,241858,00.html

Autoindustrie
 
Innige Abneigung

Der Ford-Konzern steckt in einer gefährlichen Krise: 162 Milliarden Dollar Schulden, neue Verluste und ein angeschlagener Chef, der in eine peinliche Affäre verwickelt ist.

AP
Ford-Manager Scheele: Versäumnisse der VergangenheitEin Mann mit seinem Ruf musste einfach Karriere machen. Als freundlicher und umgänglicher Manager galt Nick Scheele, zugleich aber auch als konsequenter und unbeugsamer Sanierer. Einer, der Fabriken schließt und dennoch beliebt ist. Der zuerst die verlustreiche Ford-Tochter Jaguar und dann das gesamte Konzerngeschäft in Europa flottmachte.

Klar, dass Chairman Bill Ford, Urenkel des Firmengründers, in der Stunde der Not diesen Scheele als obersten Sanierer in die Zentrale holte. Dort sollte er sich beweisen. Doch dort bewies der Brite nun vor allem, wie weit Image und Realität bei einem Top-Manager mitunter auseinander klaffen können.

Kurz vor seinem 100. Firmengeburtstag im Juni steckt der zweitgrößte Autokonzern der Welt in seiner vielleicht gefährlichsten Krise. In den vergangenen beiden Jahren hat das Unternehmen 6,4 Milliarden Dollar Verlust eingefahren und Schulden von unglaublichen 162 Milliarden Dollar angehäuft. Zugleich ist das Eigenkapital drastisch gesunken. Die Kreditwürdigkeit wird bereits mit der von Kroatien verglichen. Die Ratingagentur Egan-Jones behauptet gar, wenn das Unternehmen nicht seinen traditionsreichen Namen hätte, müsste es wohl Konkurs anmelden.

"Bankrott? Derzeit nicht, auf keinen Fall", sagen die Analysten von UBS Warburg. Ford verfügt über Barreserven von mehr als 25 Milliarden Dollar. Aber klar ist: Ford gerät immer stärker unter Druck.

Dafür sorgt vor allem Rivale General Motors. Der größte Autokonzern der Welt hat seine Fabriken rationalisiert, die Kosten gesenkt und kann es sich deshalb leisten, den Absatz mit Rabatten von bis zu 3000 Dollar zu fördern. Ford muss ähnlich hohe Preisnachlässe gewähren, produziert seine Autos aber noch immer mit höheren Kosten als die Konkurrenz. Die Folge: Ford wird dieses Jahr nach Schätzungen des Goldman-Sachs-Analysten Gary Lapidus im Autogeschäft einen Verlust von 850 Millionen Dollar verbuchen.

Und was macht Sanierer Scheele? Er verbreitet Optimismus und sagt: "Die Sanierung läuft besser als geplant." Tatsächlich aber leidet das Unternehmen noch immer unter exakt jenen Problemen, die den Konzern plagten, als Scheele seinen Dienst antrat: hohe Kosten, niedrige Qualität und unflexible Fabriken.

DER SPIEGELScheeles Sanierungsplan war von Beginn an nicht sehr ambitioniert im Vergleich mit dem, was Dieter Zetsche als Boss des ebenfalls krisengeschüttelten Rivalen Chrysler durchsetzte. In gut zwei Jahren schloss Chrysler sechs Fabriken und baute 26 000 Arbeitsplätze ab. Das war hart, mitunter brutal, aber die Gewerkschaft trug den Kurs mit, der Chrysler in kürzester Zeit aus der Verlustzone führte. Der viel größere Ford-Konzern will fünf Fabriken schließen und 35 000 Jobs streichen - allerdings erst bis Mitte des Jahrzehnts.

In Europa überrascht es kaum einen Ford-Manager, dass Scheele nicht vorankommt. Sie wissen, dass der grauhaarige Brite sich hier zwar gern als Sanierer präsentierte und diesen Ruf in vielen Interviews pflegte, die Arbeit aber von einem anderen erledigt wurde: dem Produktionsexperten David Thursfield. Der war denn auch entsprechend wenig begeistert, als Scheele die große Karriere in der Konzernzentrale in Dearborn machte. Seitdem sind sich die beiden in innigster Abneigung verbunden.

Nachdem Firmenchef Bill Ford erkannte, wer in Europa die Sanierungsarbeit geleistet hatte, holte er Thursfield ebenfalls in die Konzernzentrale, als Chef des Einkaufs. Es kam, wie es wohl kommen musste: Scheele und Thursfield beharkten sich eifrig. Höhepunkt der Auseinandersetzung ist eine peinliche Affäre um einen Milliarden-Auftrag: Scheele hatte entschieden, dass Ford sein gesamtes Werbebudget künftig an die Londoner WPP-Holding vergibt. Nachdem bekannt wurde, dass Scheele mit dem WPP-Chef befreundet ist und sein Sohn bei der WPP-Agentur Young & Rubicam arbeitet, leitete Ford eine interne Untersuchung ein. Die Details gelangten schnell an die Öffentlichkeit. Intern galt Einkaufschef Thursfield als möglicher Informant.

Die Untersuchung ist abgeschlossen, und Scheele scheint schwer beschädigt, denn die Auftragsvergabe an WPP wurde rückgängig gemacht. In der Konzernzentrale in Dearborn gilt als ausgemacht, dass Ford bereits einen Nachfolger für ihn sucht.

Die Aufgabe zählt zu den schwierigsten in der Branche. Denn Ford büßt derzeit auch für Versäumnisse der Vergangenheit. In den neunziger Jahren wurde nicht genug Geld in die Entwicklung neuer Modelle und in die Modernisierung der Fabriken investiert. Jetzt muss man einerseits sparen, um die Kosten zu senken, aber zugleich auch mehr investieren, um die veraltete Modellpalette zu erneuern.

Wenn die Aufgabe mit einem internen Kandidaten besetzt wird, dann hat Scheeles Rivale Thursfield wohl die besten Chancen. Ganz oben auf der Wunschliste von Bill Ford aber soll ein Deutscher stehen: Chrysler-Chef Zetsche.

DIETMAR HAWRANEK
 
peter

j_r_ewing - Dienstag, 25. März 2003 - 22:13
DAS etwa meine ich.

"Die Kreditwürdigkeit wird bereits mit der von Kroatien verglichen."
(Wieso Kroatien? Die waren doch die ganze Zeit unser marktwirtschaftlicher Darling; da hat uns doch auch die Tudjman-Diktatur nicht die Bohne gestört! Fetzig wäre hier "Serbien" gewesen...!)

Und diese Rating-Agentur (hat irgendjemand jemals ihren Namen gehört ?) kommt wie auf Stichwort als Beispiel für meine obige Einschätzung der Branche (Rating-Agenturen; nicht Autos!)

Laßt mich das Augenmerk auf zwei Zahlen richten:

"In den vergangenen beiden Jahren hat das Unternehmen 6,4 Mrd. $ Verlust eingefahren", und
"Ford verfügt über Barreserven von mehr als 25 Milliarden Dollar."

Wenn Adam Riese damals nicht gelogen hat, heißt das doch, daß - selbst wenn ich den Trend der letzten Quartale zur Ergebnisbesserung mal großzügig übersehe - Ford den derzeitigen Stiefel noch 25 / 6,4 = 4 , * 2 = 8 Jahre weitermachen kann, ehe die Kasse leer ist (vorausgesetzt, niemand auf der Welt vertraut Ford mehr einen Dollar Geld an).

Irgendwie will es mir nicht gelingen, die Lage bei Ford sooo dramatisch zu sehen...

Der alte Bernecker hat vor vielen Jahren mal gesagt, Daimler müsse man kaufen, wenn man auf der "Spiegel"-Titelseit liest, daß Daimler vor der Pleite stünde.

Bisher hat's gestimmt !

(Ansonsten, bzgl. "Spiegel": es gibt Schlimmeres - weiß Gott !)

(Allerdings: es heißt ja auch nur, daß Ford "in einer gefährlichen Krise steckt" - von Pleite steht noch nix da. Sollten Käufe von da her also evtl. doch noch zu früh sein...? :-)))

Gruß
JR

j_r_ewing - Mittwoch, 26. März 2003 - 03:27
an Mib:
Grad bei den Semis hab ich mir abgewöhnt, Titel subtil nach fundamentals zu beurteilen; das hat sich wenig bewährt. Gehe jetzt mehr nach Branchenpapieren (technisch), wenn die grad "in" sind.

Value zum Schleuderpreis: Ja, wird man mit zugeschmissen. Aber ob das gewürdigt wird, ist Glückssache. Die Lemminge beherrschen das Feld, wenigstens derzeit. Skrupulöse Recherche lohnt sich m.E. nicht (mehr).

Das ist aber eigentlich alles nix für Ford, oder? ;-)

Gruß
JR

trick17 - Mittwoch, 26. März 2003 - 22:43
Die haben ihre Cash-Quote durch aufnahme
neuer Kredite erhöht. Beispiel
Wenn man schon 150 Mrd Dollar Schulden
hat und noch mal 50 Mrd oben drauf packt,
dann kann man natürlich einen
tollen Cash-Bestand aufweisen und
Dividenden zahlen. Aber gesund
ist das nicht. Meine Meinung:
Ford ist pleite, sie wiessen es nur selbst noch nicht.

Obwohl: Wenn sie sich so mit Cash
voll hauen, dann machen sie das, um
für die nächsten 2 Jahre liquide zu
sein und fällige Verbindlichkeiten zurückzuzahlen.
Typisches Schneeballsystem. Am Ende sitzen die
Dummen.

EBITDA (Gewinn vor Kosten) ist wieder
positiv, was ich nicht zu hoch bewerten würden.

Dividendenzahlung bei roten Zahlen und
EK-Quote von 3%, da bleibt mir dir Spucke weg.
Hier die Dividendenrendite heranzuziehen,
ist gewagt. Die nächste Dividende könnte die
letzte sein.

trick17

j_r_ewing - Donnerstag, 27. März 2003 - 01:41
"Wenn sie sich so mit Cash
voll hauen, dann machen sie das, um
für die nächsten 2 Jahre liquide zu
sein und fällige Verbindlichkeiten zurückzuzahlen.
Typisches Schneeballsystem."

Belege ?

"Die haben ihre Cash-Quote durch aufnahme
neuer Kredite erhöht."

Ja. Jetzt sind sie gerüstet.
Und ohne Verbindlichkeiten keine Knete. So ist das.

Wenn sich wer in Krisenzeiten nicht ordentlich mit cash eindeckt - wird gemeckert.
DECKT er sich ein - wird gemeckert...

Die Dividenden: ich bin auch nicht für Dividenden. Wenn du DARÜBER diskutieren willst, dafür sind hier andere zuständig.

"EBITDA (Gewinn vor Kosten)" [irreführend - da hast du schon besseres geliefert]
" ist wieder positiv, was ich nicht zu hoch bewerten würden."

Es zeigt den Trend. Den hoch zu bewerten, finde ich sehr sinnvoll.

"Die nächste Dividende könnte die letzte sein."
Könnte...

trick17 - Samstag, 29. März 2003 - 09:33
Hi J.R.,

Du schreibst.
Wenn sich wer in Krisenzeiten nicht ordentlich mit cash eindeckt - wird gemeckert.
DECKT er sich ein - wird gemeckert...

Genau. Es wird immer gemeckert. Grund:
Ford ist in einer schweren Krise,
deswegen würde ich die Aktie auch nicht anfassen.
Die Aktie notiert beim 2,5 fachen Buchwert.
VW schreibt schwarze Zahlen und du bezahlst den
halben Buchwert. Ford ist ein typischer
Turn-Around-Kandidat. Da bin ich schon zu häufig
auf die Schnauze gefallen.

Das EBITDA muss positiv sein, denn
Ford steht am Abgrund. Ich würde
nicht ausschließen, dass das Ergebnis
manipuliert ist. Der Trend ist positiv,
da stimme ich Dir zu.

Viele Aktien sind zur Zeit billig.
Da würde ich mir solche Katastrophen wie
Ford nicht antun. Dann lieber fundamental
billige Aktien. Ist jedenfalls meine Meinung.

trick17

j_r_ewing - Sonntag, 30. März 2003 - 13:42
Eine "Nummer Sicher" ist Ford natürlich nicht - gar keine Frage. Ein typischer Turnaround, wie Du schon schreibst.

" Ich würde nicht ausschließen, dass das Ergebnis manipuliert ist."
Gott, wo will man das völlig ausschließen? Daß das Ergebnis WESENTLICH manipuliert ist, glaube ich weniger; da halte ich das neue Gesetz seit August für zu einschneidend. Obwohl: SICHER kann man natürlich nie sein.

Insgesamt ist das natürlich keine Aktie, um ruhig zu schlafen. In der Branche wohl die riskanteste überhaupt (na ja, Fiat vielleicht). Ich baue aber (zusammen mit dem Besserungstrend) auf den Auto-Zyklus, der so ziemlich das Zuverlässigste überhaupt in der Wirtschaft ist.

VW ist da natürlich das ganze Gegenteil - ganz klar. Die solideste Autoaktie überhaupt. Total unterbewertet. Aber solange das Land NS Großaktionär ist, wird VW wohl weiter erheblich unterbewertet bleiben, fürchte ich. Hinzu kommt der politische Deutschland-Malus. Von daher gebe ich F das größere Kurspotential. "Temperamentssache", was man bevorzugt!

Gruß
JR

j_r_ewing - Donnerstag, 24. April 2003 - 18:23
Ford macht Gewinn, und zwar doppelt so viel wie erwartet: operative Marge 2,4% nach -0,2% om Vj. Auch netto.

http://bigcharts.marketwatch.com/news/articles.asp?guid={CC9E5AD8-511D-4D84-961A-E915F4D9199D}&newsid=803618473&orig=&time=&symb=F&sid=205397&source=htx\http2_mw

http://bigcharts.marketwatch.com/news/articles.asp?guid={60894F9A-62CD-4E7F-A2DE-30B12B046B2D}&newsid=803618664&orig=&time=&symb=F&sid=205397&source=htx\http2_mw

Der Chart belebt sich sichtlich (Umsätze !)

http://bigcharts.marketwatch.com/quickchart/quickchart.asp?symb=F&sid=0&o_symb=F&freq=1&time=8&x=0&y=0

j_r_ewing - Mittwoch, 21. Mai 2003 - 02:35
[Der Untote bleibt uneinsichtig! ;-)
In zwei Varianten:]


http://mwprices.ft.com/custom/ft-com/story.asp?siteid=ft&dist=ft&guid=%7B598A4131%2DF1FB%2D457B%2D9815%2DD284CC1E761F%7D

Ford sees vehicle prices falling more than planned
By James Mackintosh, Motor FT.com, 20:40 BST May 20, 2003

Ford said on Tuesday that fierce price wars in the US and Europe meant vehicle prices would fall further this year than it had planned.

However, the world's second-largest carmaker said additional cost cuts beyond its planned $500m would offset falling prices and allow it to reach its 70 cents a share full-year earnings target.

The warning came as US automotive industry executives grow increasingly concerned about the effect that generous special offers are having on profits - while their effectiveness at pulling in customers drops.

In a presentation to investors, Ford said its net pricing - list price minus discounts - would fall in the US for the full year. It had hoped to keep US prices flat after a small rise helped it to a surprise $896m net income, or 45 cents per share, in the first quarter.

Ford expects European prices to fall more than 1 per cent in 2003, against a planned 1 per cent rise, as car sales drop and the battle for consumers intensifies.

In the first three months of the year, Ford's European net price fell 1.4 per cent.

Sir Nick Scheele, chief operating officer, said: "Competitive and economic conditions may put our pricing assumptions at risk in both Europe and the US but these would be adjustments not major detours."

He also echoed warnings from Rick Wagoner, chairman and chief executive of arch-rival General Motors, that discounts were having less effect, with overall sales falling.

"The return from these inflated incentives may be diminishing somewhat but we believe we are better positioned to take advantage of it," Sir Nick said.

GM started the price war after the September 11 2001 terrorist attacks in a successful attempt to bolster the market and gain share.

As a result, both Ford and Chrysler, the US arm of DaimlerChrysler, have been forced to follow suit, with the Detroit average cut reaching a record $3,310 per vehicle in April, accordi ng to research company Autodata.

Ford remains slightly lower than the rest of the "big three", but still gave customers an average incentive of $3,198 in April, up 45 per cent in 12 months.

Ford gave no indication of how large its additional cost-cuts would be. Allan Gilmour, chief financial officer, declined to elaborate on his previous guidance that the company would easily meet the $500m savings goal.

In the first quarter, Ford saved $638m but Mr Gilmour said extra costs later in the year meant this would not be multiplied by four.


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http://bigcharts.marketwatch.com/news/articles.asp?guid={CF158BC9-6DC5-46D9-B3CF-2E0EF0C03DEE}&newsid=804561911&symb=F&sid=205397

Ford Says It's on Track to Meet Goals

TUESDAY, MAY 20, 2003 3:20 PM
- AP Online

DETROIT, May 20, 2003 (AP Online via COMTEX) -- Ford Motor Co. chairman and chief executive Bill Ford Jr. said Tuesday the automaker's restructuring was working and the company was on track to meet year-end financial targets despite heavy incentives that are eating away at vehicle pricing and profits.

The world's second-largest automaker, in the midst of a turnaround effort started in January 2002, said it still expected to meet its 2003 earnings goal of 70 cents a share, a figure that garnered skeptics among analysts earlier this year but is now in line with Wall Street forecasts.

Ford earned nearly $900 million in the first quarter following two years in which it lost a total of $6.4 billion because of bloated costs and a string of poor vehicle launches.

"We've come a long way, I think, faster than a lot of watchers would have predicted," Ford said at the company's annual spring meeting for investors and analysts. "We have a ways to go. We're in the middle of a five-year plan ... but so far I feel very good about it."

Ford executives said the key to meeting company objectives continued to be reducing costs, which helps offset rising health care expenses and troubles the company has experienced pricing vehicles.

The automaker's goal is to slash costs by $500 million this year. Chief financial officer Allan Gilmour said the company may do even better than that, though he declined to give specifics.

Ford said last month it was intensifying efforts to slash its $30 billion budget for costs not directly related to vehicles by as much as 20 percent over the next two years. The company said the effort is part of a goal to improve profits by $9 billion by mid-decade.

Vehicle pricing, however, has become one area of concern, and Ford said it may miss its 2003 pricing targets in North America and Europe as competition intensifies and the company continues to use incentives to spur sales.

Net pricing refers to the average price of vehicles after incentives are factored in. Ford offered an average of $3,198 a vehicle in April - a 13 percent increase from March - and the company saw sales fall 7 percent from a year ago.

Bill Ford said the company's plans to introduce 65 new Ford, Lincoln and Mercury products in North America in the next five years should ease concerns he heard from analysts a year ago about a lackluster product lineup.

Ford will launch a redesigned F-150 pickup, its best-selling vehicle, later this year, then turn its attention to cars. Among the new offerings for 2004: the large Ford Five-Hundred sedan and the Freestyle, a roomy car-based utility vehicle. Ford also will introduce a new Mustang in 2005.

"The new vehicles coming out are good in that they have new vehicles," said Mike Wall, an industry analyst with CSM Worldwide. "But they're coming into such a competitive landscape in those segments."

Wall noted another positive for Ford: market share. He said the automaker's U.S. market share so far this year - including Volvo, Jaguar and Land Rover - was 21.3 percent, up from 20.9 percent a year ago.

Meantime, General Motors Corp.'s comparable market share including Saab is 27.3 percent, off from 28.6 a year ago. DaimlerChrysler AG's Chrysler Group is at 13.3 percent, down from 13.8 percent a year ago, Wall said.

Ford said it had $26.6 billion in automotive cash at the end of the first quarter, an improvement from Dec. 31 because of automotive profits, dividend payments from its finance arm and tax refunds. The amount was partially offset by $1 billion in payments to its pension fund in the January-March period.

In afternoon trading Tuesday on the New York Stock Exchange, Ford shares were off 31 cents, or 3.2 percent, to $9.51.

j_r_ewing - Dienstag, 21. Oktober 2003 - 18:03
[die Lage bei Ford: op. wieder schwarz; und Pläne für verstärkte Aktivität im explodierenden Riesenmarkt China:]


16,10,03

Ford Motor beats by $0.27, ex items; raises Y03 guidance (F) 12.14:

Reports Q3 (Sep)
earnings of $0.15 per share, ex items, $0.27 better than the Reuters Research consensus of ($0.12);
revenues fell 6.4% year/year to $30.34 bln <$28.97 bln>.

Co. raises Y03 (Dec) EPS guidance from $0.70 to $0.95-1.05, Reuters Research consensus is $0.72.


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Street Chatter Highlights the Following Stocks: Altria Group, Ford Motor, and Nextel Communications


CINCINNATI, Oct 16, 2003 (BUSINESS WIRE) --

(...)
The nation's number-two automaker, Ford Motor (NYSE:F), posted
a considerably slimmer loss in the 2003 third quarter, losing just one penny per share
compared to an 18-cents-per-share loss last year.
Excluding items, F collected 15 cents per share, four cents above analysts' expectations.

For 2003 as a whole, F officials forecast earnings between 95 cents and $1.05 per share, excluding items.

Since October 1, F shares have increased about 18 percent. The stock has popped higher today on the positive earnings news but the 12.50 level looms overhead. This is the site of peak call open interest in the front three-months' series, hosting about 18,000 positions in the October series, 14,500 in the November series, and 16,500 at the December 12.50 call strike. What may help the stock clear this hurdle of options-related obstacles is strength from below, in the form of the equity's 10-day and 20- day moving averages. These short-term trendlines have provided support to uptrending F shares over the past few months. What's more, the 10-day and 20-day averages recently completed a bullish crossover, which could portend increased strength from the shares.
Meanwhile, the sentiment picture on F is mixed.
Options players are notably optimistic on the stock, as suggested by F's Schaeffer's put/call open interest ratio (SOIR) reading of 0.52, an annual low.
Short sellers, however, have taken nearly 86 positions against F, amounting to a hefty short-interest ratio of more than nine days to cover. If the stock continues its upward trek, these bearish speculators may move to cover these positions, providing the stock with a two-week long burst of added fuel.


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Ford, Changan Group Agree to Expand Production And Build New Car and Engine Plants in China


THURSDAY, OCTOBER 16, 2003 10:30 PM
- PR Newswire

BEIJING, Oct 16, 2003 /PRNewswire-FirstCall via

COMTEX/ -- Chairman and Chief Executive Officer Bill Ford today announced that Ford Motor Company and its partner in China, Changan Automobile Group, signed a new memorandum of understanding that will quickly expand Ford's presence in China.

Ford Motor Company and Changan will invest more than $1 billion over the next several years to expand manufacturing capacity, introduce new products and expand distribution channels in the Chinese automotive market. The investment will initially support the addition of new products and expansion of production capacity at its joint venture, Changan Ford in Chongqing, from the current 20,000 units a year to 150,000, as well as establish a second car plant and new engine plant. Details concerning locations of the new plants and the products that will be manufactured will be announced at future dates.

"I can think of no better way to celebrate our centennial year than by announcing plans for expansion," the chairman of the world's second largest automaker said.

"The automotive future of China is very bright, and we are participating fully in its growth. I am pleased to reaffirm our long-term plans for China," Ford said.

On October 15, Mr. Ford and Party Secretary Huang and Mayor Wang of Chongqing witnessed the signing of memorandum of understanding that expands the strategic partnership between Ford Motor Company and Changan Automobile Group, at the joint venture Changan Ford. Mei- Wei Cheng, chairman and CEO for Ford Motor China, and Yin Jiaxu, chairman and president, Changan Automobile Group, signed the memorandum marking a new milestone in their efforts to expand.

The Ford chairman also joined senior Chongqing government and senior Changan Automobile Group leaders to break ground at Changan Ford to increase production capacity from the present 20,000 units a year to 150,000 units a year. In January 2003, the plant launched the Ford Fiesta, Ford's first domestically produced car for the Chinese market. In May, a second Ford passenger car model, Ford Mondeo, was introduced.

The expansion plans in China during the next few years also include construction of a second automotive plant as well as an engine plant. The location will be announced later.

During his trip to the People's Republic of China Mr. Ford met with state leaders and senior government officials. During his meetings with the government leaders, Ford discussed the global auto industry, the company's business in China and expressed Ford's commitment to the future development of the Chinese automotive industry.

"The rapid growth of the Chinese economy can be attributed directly to the forward-looking policies of the government and to the increasing well-being of the Chinese consumer," Ford said. "I came to Asia to see directly for myself the dynamic growth that is occurring. China, at present the second largest automotive market in Asia and potentially the largest in the world within the next generation, is the logical place to conclude what has been for me a most successful trip," he said.

"Our approach to Asia is regional in scope and encompasses our global brands," he said. "The three expansions that I have been privileged to announce this week in Thailand, the Philippines, and now, China, broaden our platform and position us well to participate in the growth that we see unfolding for many years to come."

The Ford chairman spoke to the press in Beijing on October 17. He said, "For more than 100 years, Ford Motor Company has offered customers safe, reliable, comfortable transportation at good value. Our success stems directly from the customers we serve around the world. We have made significant progress in China and look forward to bringing even more customers from China into the extended Ford family," he said.

"Ford and Changan have a solid foundation for profitable growth," the Ford chairman said. "Our passenger car joint venture, Changan Ford, launched its first product Fiesta in January, and quickly launched the second product Mondeo in May. Both have been well received by the market. We have also introduced the Ford Maverick, an outstanding member of Ford SUV family, in July. Our commercial vehicle investment, Jiangling Motors Corporation, has achieved record sales and profits. Now, with the new strategic partnership with Changan Group, we are on track to further develop Ford's business and, to become one of the key automakers in China."

SOURCE Ford Motor Company

j_r_ewing - Donnerstag, 20. November 2003 - 12:09
(Hier ist mal die Gelegenheit, zu sehen, was ein Empfehlungen-Umschwung im Kurs bewirkt:)


Ratings Briefing - F: : Thomas Weisel upgraded Ford (F 13.06) to Outperform from Peer Perform based on its belief that the co is turning the corner to improved operational and financial performance and that the worst is behind it. Despite yesterday's ominous headline of a credit downgrade, S&P is actually the first credit agency to upgrade its outlook on Ford to "Stable" from "Negative" [die ersten Ratten kommen aus ihren Löchern], and several other positive data points include:
1) expectation for stronger than expected Q4 and 2004 cash flow,
2) improving European operations,
3) the successful F-150 launch,
4) a favorable outcome to the UAW agreement, and
5) anecdotal evidence of improving product quality.

What It Means:

- A pioneering call in that Thomas Weisel Partners is the first to break from a collective pack of Ford skeptics... Prior to today, the ratings breakdown of the 16 firms following the stock included the equivalent of 10 Holds, 5 Sells, and 1 Strong Sell
- Thomas Weisel Partners may not have the influence of a bulge bracket sell-side firm, but being the first to break from the pack with an upgrade should generate positive response as it creates a sense that other firms will follow with upgrades
- Factors cited for upgrade will perpetuate burgeoning belief that Ford is an opportune turnaround play on strengthening levels of global economic activity
- Considering Ford rallied yesterday following the S&P ratings action, upgrade today will fuel belief that the worst of company's problems are behind it (as Thomas Weisel contends). -- Patrick J. O'Hare, Briefing.com

j_r_ewing - Samstag, 31. Januar 2004 - 17:43
(siehe Thread GM; was ich da geschrieben habe, gilt im Prinzip auch für Ford, die zudem schlechtere Margen haben.)

levdul1 - Freitag, 28. Juli 2006 - 05:43
Da hier im Forum viel unterbewertete Aktien besprochen werden, würde ich gerne mal hören, was Ihr von Ford denkt.

Die Aktien ist was alle Kennzahlen betrifft extrem unterbewertet (natürlich haben die Schulden dazu geführt). Eenn man sich den abzeichnenden turn around bei GM anschaut, besteht viel gute Hoffnung, daß auch bei Ford bald ein Silberstreifen am Horizont zu sehen ist.
Da Chapter 11 all die Jahre nicht zur Debatte stand, sehe ich auch jetzt die Gefahr dafür nicht all zu groß.

Diskussionsforum der stw-boerse: Auslandswerte: Ford (F): Archivierte Beiträge bis 28. Juli 2006